Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Hodilo by se připomenout, že latinské "sinister" znamená nejenom "levý", ale také "zlý, špatný". A přešlo to třeba i do angličtiny ("sin" jako hřích). I v samotné češtině "levárna" určitě není nic pozitivního. Naopak kořen ze slova "pravý" pronikl třebas i do slova "správný". Zkrátka co je pravé, to je správné. Pravé hřiby jsou určitě ty lepší.

Také jsem levák. Dlouho jsem se domníval, že zcela vyhraněný, ale asi jak léta jdou, člověk se učí zapojovat obě ruce. Píši levou, lžíci držím levou, ale telefon mám vždycky v pravé (jak jsem zjistil, tak to dělají praváci, ale mně se to hodí, protože u toho můžu třeba zapisovat), pravou házím šipky a pravou odemykám. Přeučovaný jsem nikdy nebyl, na to si mí rodiče došlápli, když se o to ještě za komunistů mí učitelé pokoušeli. Jinak se zdá, že je to opravdu dědičné, neboť můj strýc (otcův bratr) je levák, jeho syn také, jeho strýc (babiččin bratr) také. Myslím, že v jiných rodinách tak častý výskyt není. Podle toho, co jsem si načetl, se zřejmě dědí buď to, zda je člověk vyhraněný pravák (většina lidí), nebo zda si může vybrat (tj. zda bude pravák či levák). Jakmile si ve velmi útlém věku vybere (začne upřednostňovat jednu ruku), už je to fixované prakticky navždy.

0 0
možnosti

Já jsem ještě ten přeučovaný a řeknu Vám, nebylo to jednoduché. Píši pravou, ale stále hnusně. Tenis levou (výhoda), ve fotbale jsem se snažil přimět pravou, aby toho uměla alespoň polovinu co levá noha, ale stejně jsem vyfásl vždy tu levou stranu. Nůžky, sekyra, šroubovák, kladivo atd. - samozřejmě jedině levá. Problém byla škrabka na brambory; zaplať pánbů za oboustrannou, ale už nějaký čas jsou speciálně pro leváky.

Znal jsem kluka, který z přeučování začal koktat; já jsem jen do 5. tř. špatně četl. Pravá ruka se toho za 70 let hodně naučila, ale ve vypjatých situacích - jedině LEVÁ!

0 0
možnosti

P.S.

Také jsem se jeden čas zajímal o četnost leváctví a výsledek byl u kojenců a batolat 60 : 40 pro praváky. Opravdu mírným nucením do pravé u lehkých leváků se poměr změnil na 80 : 20 a na hranici 1.tř. už to bylo jen 10-15 : 85- 90. Pokud se dobře pamatuji na základce mezi kluky jsme byli dva, co kopali levou; z holek (třída 32) žádná s psaním pravou neměla potíže. Ale o ročník výše dcerunka paní učitelky psala levou a PROPISKOU! - prudká závist;-)

0 0
možnosti

Nemáte úplnou pravdu. V Mat 20:21 žádá matka synů Zebedeových, Jakuba a Jana, aby Ježíš pro ně v jeho království ustanovil místo jednomu po jeho pravici a druhému po jeho levici. Podobně podle Mar 10:37 žádají o totéž oni sami. Tady jsou obě strany zjevně postaveny na roveň.

Není možno z biblických textů vytrhávat jen to, co se hodí, a svévolně to vykládat.

0 0
možnosti

Dobře, děkuji za komentář.

Tento článek je kompilací několika článků (českých i anglických) i knih, vše je tedy převzato z nich. Biblické texty jsem opravdu nečetla a nemám je nastudované.

Máte můj obdiv, že Vy ano. :-)

0 0
možnosti

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS